Hier en nu

Voordat ik aan mindfulness deed en niet echt wist wat het was vond ik het altijd maar een beetje zweverig klinken en zag ik het nut er niet van in. Ik maakte er voor het eerst kennis mee toen ik groepstherapie voor eetstoornissen deed bij het GGZ. Als de therapeut zei dat we een mindfulness oefening gingen doen dacht ik altijd “nee hè, niet dat stomme mindfulness weer”. Waarmee ik mezelf eigenlijk meteen afsloot voor wat er komen ging. Ik kon en wilde er niet voor open staan, naar binnen keren was een te grote uitdaging.

Mindfulness gaat over het in contact zijn met het hier en nu. Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Ga maar eens na hoe vaak je dingen doet vanuit routine terwijl je denkgeest bezig is met iets anders, het verleden of de toekomst. Met mindfulness stuur je je aandacht bewust naar iets waardoor je afstand kunt nemen van de hersenspinsels in je hoofd.

Een oefening die ik zelf vaak toepas is de bodyscan. Dit is een oefening waarbij ik de aandacht naar mijn lijf breng. Ik “stap” als het ware uit mijn hoofd. Ik begin bij mijn tenen en ga zo langzaam omhoog naar mijn kruin. Wat neem ik waar? Kou, warmte? Misschien een tinteling of een ander gevoel. En misschien ook helemaal niks maar voel ik wel dat gedeelte waar ik mijn aandacht op richt.

Mindfulness kun je op veel manieren toepassen. Mindfulness is ook voelen hoe je billen op de stoel zitten, voelen hoe de stoel jou lichaam draagt. Lopen en bewust zijn van het feit dat je je linkervoet voor je rechtervoet zet, je aandacht richten op je ademhaling en opmerken dat bij elke inademing je buik naar voren komt.

Toen ik in 2015 thuis kwam te zitten ben ik meer aan de slag gegaan met mindfulness en kwam ik erachter dat het helemaal niet zweverig is. In die tijd, toen ik heel erg depressief was, waren mijn gedachten vaak in het verleden of de toekomst (in plaats van in het nu). Ik maakte mij zorgen en piekerde veel. Hierdoor leefde ik eigenlijk “in mijn hoofd”. Misschien ken je dat wel. Dat je heel erg “in hoofd zit” en hierdoor geen contact meer hebt met je gevoel en met wat er zich eigenlijk nu afspeelt.

Ik begon te oefenen met mindfulness. Ik installeerde een gratis app op mijn telefoon met oefeningen probeerde ze allemaal uit. De ene voegde mij beter als de andere. Een aantal zijn er blijven hangen en die doe ik nu nog. Misschien heb jij ook weleens wat geprobeerd en lukte het niet (dwaalde je toch weer af) of voelde je weerstand? Dit heb ik ook gehad. Het vergt soms wel enige oefening. Als je gedachten afdwalen kun je ze weer vriendelijk terug brengen naar waar je mee bezig bent. En als je weerstand voelt, wat zit daar dan onder?

Ik heb gemerkt dat door dit elke dag te oefenen het steeds beter en makkelijker gaat. Als ik nu spanning voel of het is erg druk in mijn hoofd of ik kan niet slapen dan ga ik bewust mijn aandacht richten op het “nu”. Hoe is het met mijn ademhaling? Kan ik mijn voeten voelen op de vloer? Zijn mijn schouders opgetrokken?  Maar ook, waar denk ik aan? Zijn het gedachten over “nu” of ben ik met het verleden bezig? of met de toekomst? En zo ja, wat speelt er nu? Wat doet er nu toe?

Mindfulness heeft mij meer rust opgeleverd. Ben jij ook vaak druk in je hoofd en zijn je gedachten vaak in het verleden of de toekomst? Misschien werkt mindfulness dan ook voor jou.

Als je een smartphone hebt dan kun je gratis de VGZ mindfulness app downloaden (https://www.vgz.nl/mindfulness-coach-app) en eens wat oefeningen proberen. Lukt het niet direct? Dat geeft niet. Word niet gefrustreerd of boos op jezelf, geef het wat tijd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *