Dicht bij jezelf | Coach | Ervaringsdeskundige

Sta jij in de wachtstand? 2 tips om eruit te komen.

Sta jij in de wachtstand?

Staat jouw leven in de wacht? Wat ik hiermee bedoel is dat je eigenlijk continu dingen uitstelt die je ergens, diep in je hart, heel graag wilt 😊.

Of misschien weet je niet goed wat je graag zou willen maar wordt je aandacht wel steeds een bepaalde richting in getrokken alleen doe je er niks mee. En met er niks mee doen bedoel ik de praktische uitvoering ervan. Het blijft vooral in je hoofd dwalen maar verder gebeurt er niet zoveel.

Ok, wellicht klinkt dit nog steeds een beetje vaag dus laat ik het iets concreter maken en mijzelf als voorbeeld nemen.

Toen ik begon met ondernemen had ik grootse plannen. Ik kon uren fantaseren over de dingen die ik wilde doen, ik zag het helemaal voor mij. Alleen toen het moment daar was lukte het niet om die ideeën tot uitvoering te brengen. Natuurlijk kreeg ik wel wat voor elkaar alleen dat plaatje wat ik in mijn hoofd had kwam totaal niet overeen met de werkelijkheid. Steeds liep ik vast en dan dacht ik weer dingen als:

  • Ik moet toch eerst nog meer kennis vergaren voordat.
  • Dit is niet het goede moment om dit.. of dat… WANT (etc. ect.)
  • Hmm, als ik dit ga doen maar er erachter kom dat het niet werkt, of het juiste is, dan staat dat stom en dan krijg ik helemaal geen klanten. Eerst eens kijken hoe andere ondernemers dat aanpakken.
  • Mijn ideeën zijn eigenlijk helemaal niet origineel nu ik heb gekeken hoe andere ondernemers het doen.
  • Is het eigenlijk wel goed wat ik doe? Ik moet met iets beters komen.
  • Ik moet eerst nog uitzoeken hoe of wat voordat ik……

En zo ging het maar door. Eigenlijk zorgde al deze gedachten ervoor dat ik mijzelf continu tegenhield en aan het saboteren was. Eenmaal in contact gekomen met een business coach begon ik dit pas echt in te zien. Zij hield mij liefdevol een spiegel voor.

Terug naar jou, want deze blog is geen persoonlijk verhaal 😉. Maar wat je hierboven leest is wel precies wat ik bedoel met leven in de wachtstand.

Bewust of onbewust zet je jezelf steeds opnieuw klem waardoor je niet tot werkelijke actie over gaat.
Keer op keer kom je met een bewuste of onbewuste sabotagetechniek om niet die ene stap vooruit te zetten. En ik zal je zeggen dat dit vaker onbewust gebeurt dan bewust.

Jouw hele brein is namelijk geprogrammeerd op het vermijden van angst en pijn. Laat dat nu precies ook de oorzaak zijn waarom je dit doet.

Want achter al die smoesjes (en dat bedoel ik absoluut niet negatief maar dat maakt het even wat simpeler voor het schrijven van deze blog) schuilt ANGST.

In mijn geval toen, en dat is het eigenlijk bij iedereen, de angst om fouten te maken, er niet bij te horen, afgewezen te worden, te mislukken en ga zo maar door. De emotie(s) die daarbij horen zoals schaamte, verdriet, boosheid of teleurstelling WILLEN WE NIET VOELEN.

Dat is de werkelijke reden waarom je in de wachtstand blijft hangen. Mocht je doorgelezen hebben tot dit punt, dan weet ik dat jij dit bij jezelf herkent 😊.

Omdat ik jou vooral wil inspireren en iets mee wil geven heb ik hieronder 2 tips geschreven om jezelf uit die wachtstand te halen. Want het echte leven speelt zich voor je neus af en niet in je gedachten 😉.

Tip 1.

Onderzoek je gedachten en vraag door. Hier heb je niemand voor nodig, dit kun je zelf.

Vraag aan jezelf waar je op dit moment staat (beginpunt) en waar je heen wilt of wat je uiteindelijke doel / wens is.

Sidenote: Weet je dat niet precies? Vraag dan aan jezelf wat je nodig hebt om een stap verder te komen.

Als je weet wat je uiteindelijke wens / doel is, dan vraag je aan jezelf wat er tussen jou en je uiteindelijke wens / doel instaat.

Er staat iets tussenin want anders was je niet op dit punt gekomen. Dan was het al werkelijkheid geworden.

Stel,  je komt erachter dat er een gebrek aan zelfvertrouwen tussen staat, dan is dat het gene waar je als eerst aan mag werken om je uiteindelijke doel / wens te behalen. Doe het stap voor stap. Dus wat heb je dan nodig om je zelfvertrouwen te vergroten? Vraag door totdat je concrete antwoorden voor jezelf hebt.

Antwoorden die een actie genereren die haalbaar is. Zorg dat je hoofd en je gedachten helder worden omtrent het geen wat jij ervaart/wilt/etc.  Neem geen genoegen met vage hersenspinsels als je snapt wat ik bedoel.

Het helpt om alles op te schrijven!

Tip 2.

Visualiseer het allerergste scenario. HUH? Denk je nu misschien, maar ik zal het uitleggen.

Denk nog even aan het stukje wat je hierboven hebt gelezen. Je staat in de wachtstand met een reden zoals je hebt gelezen. Daar zit angst onder. Iets houdt jou tegen om verder te komen. Dat “iets” is de uitkomst van een bepaalde actie/daad. Dat staat tussen jou en je einddoel / wens in.

Wat is dat voor jou precies? Waar ben je bang voor? Welke emotie is dat? Of welk gevoel is dat? Of welke situatie is dat? Wat komt er bij je op? Probeer dit levendig voor je eigen geest te halen. Visualiseer het alsof het zo IS.

Voel dan is in je lichaam wat er gebeurt. Waar voel je dit in je lijf? Ga dan naar dit gevoel toe en maak het groter. Blijf aanwezig bij jezelf, je lichaam en het gevoel. Je zult merken dat het zijn kracht verliest doordat je er juist naartoe gaat in plaats van dat je het wegdrukt of onderdrukt. Denk maar aan een snelkookpan. Zolang je de druk er niet afhaalt blijft hij stoom blazen en onder druk staan. Als je de druk eraf haalt kan de stoom weg. Dat is met gevoelens en emoties net zo. Wil je ervan weg? Dan blijft het je achtervolgen. Ga je er naartoe? Dan krijgt het ruimte om te stromen.

Ik hoop dat je iets kunt met deze tips. Kom je er zelf niet uit en kun je wel wat hulp gebruiken? Check even mijn aanbod onder het kopje werk met mij, ik help je met alle liefde verder!

Warme groet,

Simone

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sorry dat ik je onderbreek...

Wil jij minder afgeleid worden door je gedachten? Minder denken, meer voelen en rust in je hoofd? Is je antwoord hierop ja? Download dan nu mijn GRATIS mini guide! (vergeet niet in je spam te kijken).